Om oss

Över 150 år med engagemang i det lokala samhället

En stor del av människorna på Öland läser regelbundet lokala nyheter och samhällsinformation i våra medier. Vi har också sedan starten framgångsrikt förmedlat företagsannonser och engagerat oss i lokala händelser.

Medielandskapet är i ständig förändring och därmed berörs både er och vår verklighet. Vår ambition att hjälpa er med marknadsföring består – oavsett var ni bäst når er målgrupp. Därför är det naturligt att vi, som er lokala samarbetspartner, har utvecklats till att bli experter på marknadsföring. Utöver våra egna starka medier erbjuder vi en mängd andra marknadsföringskanaler, formgivning, hemsidor, analys, utbildning och marknadsföringsstrategi. För oss är det viktigt att vara en trygg partner som gör att ni sparar tid och når ut till er marknad med bra resultat.

Vi har ett publicistiskt uppdrag och ansvar som vi är mycket stolta över. Att vi samtidigt får hjälpa er företag i regionen att synas och utvecklas är något vi gör med glädje.

  • Mediekanaler och partners

    Om våra egna mediekanaler

    Hushållstäckning i utgivningskommun

    Källa: TS 2019. Gäller Borgholm kommun

    Ölandsbladets läsare print och digitalt

    Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
    Print: Antal unika personer som läser Ölandsbladet.
    Digitalt: Antal unika webbläsare per vecka. Desktop plus mobil.

    Källa: Sifo Orvesto 2019 samt KIA Index sep-dec 2018.

    Hur ser våra läsare ut?

     Ålder
    Boendeform
    Sysselsättning
    Kön
    Hushållsstorlek

    Nu når vi fler än någonsin

    Sanningen är att vi nu når fler än någonsin. Detta tack vare att vi har flera kanaler men framförallt för att intresset för god lokal journalistik är fortsatt stort.

    Diagrammet visar den totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.

    Källa: Sifo Orvesto 2000 och 2019 samt KIA Index.

    Våra långsiktiga ägare

    Vi ingår i mediekoncernen Gota Media som arbetar utifrån en publicistisk värdegrund med stark lokal närvaro. Gota Media ägs av två stiftelser som betonar långsiktighet i ägandet och behovet av fria pressröster.

    Gota Media har möjliggjort partnerskap med exempelvis Google, Viva Media och LinkedIn. Det bidrar till att ni kan vara trygga med oss som en seriös och kunnig mediepartner.

    Vill du veta mer om Gota Media och vilka mediehus som ingår i koncernen?

    Läs mer om Gota Media här.